| | | |

PLUS & Prolintas Uji Sistem Tol Tanpa Palang – Bakal Gantikan Plaza Tol di Malaysia

Sumber :  The Edge

Syarikat konsesi lebuh raya di Malaysia, diketuai oleh PLUS dan Prolintas, kini sedang menguji sistem tol tanpa palang atau Multi-Lane Free Flow (MLFF) bagi menggantikan sistem plaza tol sedia ada.

Inisiatif ini diambil selepas kegagalan rundingan dengan usaha sama kerajaan, KJS-SEP, yang sepatutnya mengendalikan pelaksanaan sistem tol tanpa palang secara nasional. Kini, pengendali lebuh raya mengambil langkah sendiri untuk memastikan sistem yang lebih telus dan cekap dapat diperkenalkan.

PLUS & Prolintas Mulakan Ujian Sistem Tol Tanpa Palang

Beberapa syarikat konsesi utama, termasuk PLUS, Prolintas, dan Amanah Lebuhraya Rakyat (ALR), telah memulakan ujian sistem tol tanpa palang di lebuh raya tertutup.

Prolintas, yang mengendalikan enam lebuh raya bandar, telah memulakan percubaan lebih awal, manakala PLUS dijangka melancarkan sistem ini pada April 2025.

Salah satu cadangan utama adalah menghubungkan sistem ini dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), bagi membolehkan syarikat konsesi mengaitkan tunggakan bayaran tol dengan pembaharuan cukai jalan.

Menurut seorang eksekutif industri, undang-undang sedia ada tidak membenarkan syarikat konsesi mengejar pemandu yang mengelak membayar tol selepas mereka meninggalkan lebuh raya. Kerjasama dengan JPJ bertujuan untuk menutup kelemahan ini dan meningkatkan pematuhan terhadap pembayaran tol.

Syarikat Konsesi Mahu Sistem Tanpa Keuntungan

Bagi mengelakkan isu keuntungan berlebihan dalam pengendalian tol, syarikat konsesi lebuh raya sedang mempertimbangkan untuk mengendalikan sendiri sistem tol tanpa palang melalui satu entiti bukan berasaskan keuntungan di bawah Persatuan Syarikat Konsesi Lebuhraya Malaysia (MAHCC).

Cadangan ini melibatkan semua pengendali lebuh raya memegang kepentingan dalam syarikat yang menguruskan sistem ini. Ini bagi memastikan kos operasi lebih terkawal, tiada pihak luar yang mengaut keuntungan berlebihan, dan tiada pertikaian mengenai kadar tol.

Kenapa Cadangan Kerajaan Gagal?

Pada 2021, kerajaan membuka bidaan untuk pelaksanaan tol tanpa palang, dan syarikat KJS-SEP—usaha sama antara YTL Power International dan SEP Synergy—telah dipilih untuk mengendalikan sistem tersebut.

Cadangan mereka termasuk:

• Agensi Pengebilan Tol Berpusat (CTA) untuk mengurus kutipan tol.

• Pembinaan gantri dan sistem tol tanpa palang oleh KJS-SEP, dengan bayaran tahunan RM650 juta.

• Penjimatan RM200 juta setahun daripada kos penyelenggaraan plaza tol, yang akan digunakan untuk subsidi kerajaan.

Namun, syarikat konsesi menolak cadangan ini kerana mereka tidak diberi peluang untuk berbincang sebelum kerajaan melantik pihak luar untuk mengurus sistem ini. Mereka berhujah bahawa oleh kerana mereka yang menanggung kos pelaksanaan, mereka harus diberi kuasa untuk memilih sistem terbaik yang tidak membebankan kewangan mereka.

Selain usaha sama KJS-SEP, kumpulan Berjaya juga dikatakan berminat untuk mengendalikan sistem tol tanpa palang dengan kos lebih rendah, tetapi sehingga kini tiada perkembangan lanjut mengenai cadangan tersebut.

Adakah Sistem Ini Akan Menyelesaikan Masalah Tol di Malaysia?

Sistem tol tanpa palang dijangka dapat mengurangkan kesesakan di plaza tol dan memudahkan pembayaran secara elektronik.

Pengendali lebuh raya percaya bahawa mengawal sendiri pelaksanaan sistem ini akan memastikan ia lebih telus dan cekap. Namun, pelaksanaannya perlu dipantau dengan teliti untuk memastikan pengguna tidak dibebankan dengan caj tersembunyi atau sistem yang tidak mesra pengguna.

Cadangan untuk menghubungkan sistem ini dengan JPJ juga dianggap sebagai langkah strategik bagi memastikan pemandu tidak dapat mengelak daripada membayar tol.

Dengan PLUS dan Prolintas kini menjalankan ujian tol tanpa palang, sistem kutipan tol di Malaysia bakal mengalami perubahan besar. Namun, kejayaan jangka panjang masih bergantung kepada cara syarikat konsesi menguruskan pelaksanaan ini dan penerimaan pengguna lebuh raya.

Similar Posts