| | | |

Perodua Dapat Tawaran Jadi Penaja Jersi Penghuni kelab tangga ke 13 EPL – ‘kenapa tak taja Harimau Malaya’ – Netizen

Sumber :  Berita Harian

Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) mendedahkan bahawa syarikat itu telah menerima tawaran penajaan daripada Manchester United, penghuni tangga ke-13 Liga Perdana Inggeris (EPL). Jika kerjasama ini dimeterai, Perodua bakal mengikut jejak langkah jenama automotif antarabangsa lain seperti Chevrolet dan Hyundai yang pernah menjadi penaja rasmi kelab tersebut.

Menurut Pengerusi Perodua, Tan Sri Asmat Kamaludin, pihaknya sedang menilai beberapa bentuk penajaan, termasuk hak penamaan pada jersi. Langkah ini juga dilihat sebagai strategi untuk meningkatkan kehadiran jenama Perodua di pasaran Eropah. “Baru-baru ini, saya menerima surat daripada Manchester United yang bertanya sama ada mereka boleh memaparkan logo Perodua pada jersi mereka dan sama ada kami berminat untuk menaja mereka. Saya biasanya tidak berkongsi perkara seperti ini secara terbuka, tetapi secara peribadi, saya sebenarnya penyokong Arsenal. Kalau saya buat begitu, rasa macam tak adil untuk Arsenal,” katanya berseloroh semasa sidang media Kejohanan Siri Golf Amatur Kebangsaan di Saujana Golf and Country Club, Petaling Jaya. Pendedahan ini menunjukkan bahawa jenama automotif Malaysia semakin mendapat perhatian di peringkat antarabangsa dan boleh membuka peluang lebih besar untuk penembusan Perodua ke pasaran luar.

Setakat ini, Perodua lebih banyak menaja sukan berskala kecil seperti golf dan tenis. Tan Sri Asmat turut menjelaskan bahawa mereka belum membuat keputusan rasmi mengenai penajaan bola sepak, tetapi tidak menolak kemungkinan sekiranya ia memberi manfaat kepada syarikat. “Contohnya seperti Novak Djokovic, meskipun sudah berusia tetapi dia tetap berdisiplin mengekalkan prestasi dan itu berkaitan dengan filosofi kami. Jika sukan lain, kita perlu melihat dan tunggu masa yang sesuai,” katanya. Beliau juga menegaskan bahawa penajaan sukan perlu dibuat secara berhati-hati kerana ia boleh memberi kesan kepada sentimen pelanggan. “Saya berasal dari Johor dan jika saya sokong JDT (Johor Darul Ta’zim), mungkin saya akan kehilangan sokongan dari pelanggan di Selangor atau Kelantan. Kami perlu berhati-hati dalam memilih siapa yang kami sokong serta taja,” tambahnya. Sekiranya Perodua meneruskan penajaan ini, ia bakal menjadi sejarah baharu bagi industri automotif Malaysia, setanding dengan syarikat besar lain seperti Chevrolet dan Hyundai yang sebelum ini pernah bekerjasama dengan Manchester United.

Di sebalik keterujaan terhadap kemungkinan penajaan ini, timbul persoalan di kalangan peminat bola sepak Malaysia—kenapa Perodua tidak menaja Harimau Malaya atau kelab tempatan seperti JDT atau Selangor FC? Ramai berpendapat bahawa syarikat tempatan sepatutnya mengutamakan pasukan bola sepak dalam negara terlebih dahulu sebelum menyalurkan tajaan ke luar negara. Namun, Perodua menegaskan bahawa mereka masih dalam peringkat perbincangan dan segala keputusan akan dibuat berdasarkan manfaat jangka panjang kepada jenama dan perniagaan mereka.

Jika Perodua memeterai perjanjian penajaan dengan Manchester United, ia akan menjadi pencapaian besar bagi jenama automotif Malaysia di peringkat antarabangsa. Namun, keputusan ini juga menimbulkan perdebatan sama ada syarikat tempatan seharusnya mengutamakan penajaan kepada pasukan bola sepak Malaysia terlebih dahulu. Adakah ini langkah berani untuk membawa jenama Malaysia ke dunia, atau satu keputusan yang boleh mencetuskan rasa tidak puas hati dalam kalangan peminat sukan tempatan?

Similar Posts